Wat is Freestyle Voetbal?

Freestylen is veel meer als alleen maar hooghouden met een voetbal. Je kan freestylen indelen in: lowerbody, sitdown freestyle, groundmoves, upperbody en special   ( voetbal freestyle in combinatie met breakdance ).  Het is de bedoeling dat je zoveel mogelijk spectaculaire trucjes uitvoert zonder de controle te verliezen. Mede door de oneindige mogelijkheden is het een zeer creatieve en veelzijdige sport. In combinatie met de snelheid en variatie is het ook een sport waarbij je een behoorlijk uithoudingsvermogen moet hebben. Tegenwoordig zijn er World tours, nationale en internationale kampioenschappen,Wereldkampioenschappen en neemt de professionalisering en populariteit nog steeds toe. Enkele bekende freestylers zijn: Sean, f2 freestylers, Touzani en Andrew Henderson die al geruime tijd professional zijn. Momenteel is Leon Walraven de enigste Nederlander met gebroken wereldrecords ( huidig 4 voudig wereldrecordhouder ) in de sport. Leon is te boeken via het contactformulier van deze site.

 

De professionalisering van de sport

Freestyle voetbal zoals we dat nu kennen kreeg pas echt vorm in de 20ste eeuw. In de jaren 80 begon Diego Maradonna tijdens zijn trainingssessies de bal op virtuoze wijze hoog te houden, en implementeerde ook veel geniale trucjes op het veld. Enkele Japanners traden al op in stadions en Touzani uit Nederland bracht ook een grote bijdrage aan de populariteit met miljoenen views als resultaat. Begin 21ste eeuw begonnen ook topvoetballers zoals Zidane en Ronaldinho in reclamespotjes van o.a. Nike met freestyle voetbal te adverteren, waarna de sport nog meer toenam in populariteit. Inmiddels is er met freestyle je geld te verdienen, en is het een professionele sport geworden.

 

Hoe freestyle voetbal te trainen

Omdat er veel komt kijken bij freestyle voetbal is het belangrijk en handig om enkele pijlers te hebben waar je met je training op moet letten. Daarom is er hieronder een schema zichtbaar met enkele belangrijke elementen. Leon Walraven traint gemiddeld slechts een half uur tot uur per dag. Het is niet hoeveel  je traint, maar hoe je traint!

Balans/stabiliteitstraining

De basis van elke sport is stabiliteit. Probeer maar eens te tennissen op een been. Dat gaat niet zo makkelijk. Daarom is het voor elke trainingssessie van belang om je af te vragen: Hoe is mijn houding en kan ik deze, daar waar nodig veranderen zodat ik mijn stabiliteit kan vergroten?

Maximale stabiliteit betekend een maximaal rendement!

Snelheidstraining

Misschien wel een van de leukste facetten om op de trainen is snelheid. Daar kan je enkele slimme hulpmiddelen bij gebruiken. Een metronoom geeft precies aan hoeveel aanraking je met een voetbal doet in een minuut. Heel handig.

Bij meer als 250 aanrakingen in een minuut is het nauwelijks te doen om mee te tellen. Daar is ook een slimme oplossing voor. Tel alleen de 2e aanraking. Dit is goed te tellen want je hoeft alleen maar het uiteindelijke aantal te vermenigvuldigen met 2. Dus als je de bal 200 keer hebt hooggehouden heb je dus maar 100 keer de aanraking geteld. Dat geeft je dus meer tijd om te tellen. Dit is ook mogelijk met de bijvoorbeeld de 3e of 4e aanraking en dan weer het uiteindelijke aantal met respectievelijk 3 of 4 te vermenigvuldigen. Deze methode stelt je in staat supersnel te tellen.

Reflextraining

Bij Freestyle voetbal draait het voor een groot gedeelte om imperfecties in je hooghouden te verbeteren. Hiervoor moet  je heel snel corrigeren. Daarom is het ook goed om je reflexen te trainen. Daar zijn verschillende manieren voor. 1 manier is om zittend te hooghouden en dan steeds de bal 1 keer aan te raken in een vloeiende beweging . Door steeds af te wisselen tussen hoofd, linker voet, hoofd, rechter voet, hoofd, linker voet en zo door te gaan zullen je reflexen beter worden en je tempo omhoog gaan.

Creativiteitsontwikkeling

Een zeer belangrijk onderdeel. Wil je aantrekkelijke combinaties maken die anders zijn dan van anderen dan zul je hier goed in moeten investeren. Het kost tijd om een nieuw truc of combinatie uit te vinden. Het helpt om dit in je hoofd te visualiseren. Probeer eens net de andere kant op te draaien of iets combineren met je andere been. Gebruik je fantasie.

Een goede regel is: Eerst imiteren dan innoveren!

Proprioceptieontwikkeling

Eerst even uitleggen wat dat is: Proprioceptie is het weten waar je eigen lichaam zich bevind zonder de visuele bevestiging daarvan. Sommige mensen kunnen een voetbal hooghouden terwijl ze geblinddoekt zijn. Omdat ze weten waar het lichaam, in dit geval hun voeten zich bevinden, kunnen ze inschatten hoe ze hun lichaam moet positioneren om de bal op de juiste plek te krijgen. Bij sommige tricks is dit heel belangrijk.

Ambidextrietraining

Ambidextrie betekend dat je met beide ledematen even vaardig bent. Veel topsporters hebben deze vaardigheid ontwikkeld. Bij freestyle voetbal is dit heel belangrijk omdat je dit je veel meer mogelijkheden geeft.  Dus train altijd zowel links als rechts!